Alweer op de helft - UPDATE - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Laura Dost - WaarBenJij.nu Alweer op de helft - UPDATE - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Laura Dost - WaarBenJij.nu

Alweer op de helft - UPDATE

Blijf op de hoogte en volg Laura

15 April 2018 | Denemarken, Roskilde

Hoi lieve lezers,

Hier ben ik weer met een update blog! Ik moet zeggen dat het nu volgens mij een maandelijkse blog is geworden – mijn laatste blog is van 18 maart..

Anyway, nu heb ik weer genoeg te vertellen want wat maak ik leuke dingen mee hier! Het is onbeschrijfelijk eigenlijk, wat ik hier nu doe is over 9 weken gewoon voorbij! Daarom geniet ik nu nog maar even extra plus de temperaturen gaan omhoog en we zien de zon ein-de-lijk! ☺

Mijn tweede bezoek is ondertussen geweest, Yaniek was hier om te vieren dat we onze scriptie behaald hebben! Dit hebben we gedaan met een hotelovernachting in een best luxe hotel met een zwembad. Als er een ding is waar ik van hou – is dit zwemmen! Daarnaast zijn we Copenhagen in geweest en hebben het nationaal kunst museum onder andere bezocht! Het was een gezellig weekend samen, alhoewel opstaan om 05:15 mij wel zwaar viel toen Yaniek haar vliegtuig moest halen..

We hadden vakantie van 23 maart tot 2 april. Ik heb in de vakantie veel gechillt met klasgenoten die hier nog waren (veel mensen waren naar huis). Onder andere ben ik naar het glyptoteket museum geweest. We zijn met een aantal naar de bios geweest, fifty shades of grey moest natuurlijk gezien worden. Een heel tof ding was the blue planet: een super groot aquarium. Ik heb veel vissen gezien en Dory gevonden. Maar wat ik toch indrukwekkend vond was de octopus die eten kreeg en zich verplaatste, vrij bijzondere beesten zijn het – jeetje!

Eigenlijk hebben we daarna niet meer echt op pad geweest– behalve twee feestjes op de universiteit en bij ons in het studenten complex. Met Pasen hebben we samen gebruncht eerste paasdag met een klein clubje en tweede paasdag met de hele klas! Enorm gezellig wederom!

Oh ja en omdat we ons zo hadden vol gevreten, hebben we maandag middag toen het zonnetje scheen maar even een bootcamp gedaan buiten. Onwijs lekker om weer buiten te kunnen sporten en sowieso meer buiten te zijn zonder kou te kleumen.

Nu komt een heel leuk iets (en best wel uitgebreid verteld, maar het zeker waard om te lezen – dus blijf lezen):

Het weekend van 6 april ging ik op Danish trip met het Erasmus Studenten Netwerk (ESN) van Copenhagen. Het was een georganiseerde busreis naar vijf plekken in Denemarken. We hebben best veel ook in de bus gezeten omdat in Denemarken de afstanden gewoon groot zijn. Onze eerste stop was Odense, een prachtige stad met een mooie geschiedenis! Hans Christian Andersen leeft hier heel erg – je kent hem vast wel van sprookjes (google het maar)! In Roskilde en Copenhagen hoor je ook veel van hem, maar in Odense stonden er ook veel standbeelden van zijn sprookjes. Het was trouwens het hele weekend ook prachtig weer en de groep die voor een groot deel onbekend was – heel gezellig! We hebben een rond tour gedaan door Odense en zijn hier het nachtleven gaan verkennen.

Echter moesten we de volgende dag om 07:00 al aan het ontbijt zitten, was best heftig. We gingen wederom met de bus – naar het noordelijkste punt van Denemarken Skagen in Grenen. Hier komen twee zeeën samen namelijk de Noordzee en de Baltische (Oost) zee samen, wat je ook echt zag aan verschillende stromingen. De wind was erg hard, maar we met het zonnetje dat scheen was het uit te houden. Hierna vervolgden we onze reis naar de grootste duin van Denemarken. Ik was totaal niet bezig met wat dat moest voorstellen, maar toen ik er eenmaal was: WAUW! Het was zo enorm gaaf, het leek wel een woestijn; zo groot en alleen maar zand. Op een gegeven moment na heel wat lopen, gingen we weer terug en kon ik de weg terug niet meer vinden. Zand geeft niet echt een aanknopingspunt namelijk, gelukkig voetsporen wel (en een beetje richtingsgevoel).

Eenmaal weer op weg bezochten we een Viking Graveyard, hier werden Vikingen dus ‘begraven’ aka verbrand. Er waren ook allemaal kraaien aanwezig, hiermee bedoel ik echt ontelbaar veel om het hele plaatje compleet te maken. Het voelde ook een beetje vreemd aan – beetje spooky.

We zijn doorgereden naar Aalborg waar we weer een overnachting hadden, hier hebben we ook weer even een kijkje genomen in het nachtleven. De laatste dag reisden we verder naar Aarhus waar we nog weer een stadswandeling gedaan hebben en het museum hebben gezien. Wat cool was aan dit museum is dat je helemaal bovenin een panorama view had – in rainbow kleuren. Op de namiddag vertrokken we weer richting Copenhagen, een busrit van vier uur. Iedereen sliep, wat eigenlijk bijna elke keer wel zo was zodra de weer voor een langere tijd in de bus zaten. Het was een enorm leuk weekend, vermoeiend maar het zeker waard. Ik heb meer van Denemarken gezien en het is echt een prachtig land. Ik zou wel vaker er ‘verder’ op uit willen dan alleen mijn omgeving, maar dat is best lastig (zonder auto/bus) en prijzig. Maar wie weet – spontane ideeën ontstaan.

Dit weekend waren mijn ouders hier voor een flits bezoekje. Het was kort maar krachtig – ik heb ze mijn school laten zien. Hier kan je gewoon binnen komen in het weekend met je studentenkaart. Daarnaast zijn we nog even Copenhagen in geweest en lekker uiteten geweest. Vandaag zijn ze ook weer vertrokken, maar ze hebben wel weer een hele lading voedsel meegenomen uit de Nederlandse supermarkt (Albert Heijn!!) die ik best wel mis. Wat onder andere op mijn lijstje stond? Nou: frikadellen en kroketten, smeerkaas, kaas en filet american. Hoezo ben ik nou een echte hollander? :p

Oh ja en ik ga ook gewoon naar school natuurlijk – de tweede periode zitten we nu in & op vier mei hebben we ons examen en daarna begint de laatste periode. We zijn deze periode erg bezig met muziek maken en drama in combinatie met sprookjes. Aankomende weken krijgen we ook les in schminken. Hoe tof! We krijgen nog les van een docente uit Engeland en we krijgen bezoek uit Koblenz. Hierover vertel ik jullie in mijn volgende blog.

Bedankt voor het lezen en btw ik lees altijd jullie reacties! Ik kan alleen niet antwoorden – maar ik vind het super leuk om zulke reacties te krijgen van vooral mijn familie (tantes en neven met name) en vrienden!

Liefs van mij!

Kaartjes -
Trekronerforskerpark 1 – room 52
4000 Roskilde, Denemarken

  • 15 April 2018 - 17:00

    Gerty:

    Nou Laura, wat een mooi verslag. Ik verval in herhaling als ik zeg: "wat bof je toch, wat een leuke dingen maak je mee en ik zou dat ook wel allemaal mee willen maken".

    Toen ik maatschappelijk werk studeerde (start 1973 aan de Sociale Academie) gingen we ook wel eens ergens heen, dat was in mijn geval naar Berlijn, toen nog gescheiden in west en oost. Eén dag zijn we toen naar Oost-Berlijn gegaan en dat was best spannend want bij de grens stonden wachttorens met gewapende militairen. En ik ben al zo'n angsthaas!! Samen met Eduard, die ik toen al kende maar nog geen relatie mee had (hij zat op dezelfde academie en ging toevallig ook mee met deze reis) heb ik Oost-Berlijn verkend. Hij maakte stiekem foto's op de roltrap van een winkel, dat was verboden! Op straat zagen we nog een busje waar opeens een groep gewapende militairen uit kwamen. Die sfeer, verschrikkelijk vond ik dat. Gelukkig konden we terug naar West-Berlijn. Tja, dat waren andere tijden.

    Dus fijn dat deze kans jou geboden werd en dat je hem aangreep! Leuk dat je ouders even langskwamen en volgende maand komt Joleen nog met Ger. Veel plezier de komende tijd en tot het volgende verslag.
    Kus, Gerty

  • 15 April 2018 - 19:50

    Wee:

    Hey Lau! Leuk verslag. En leuke foto's, vooral die met mij

  • 15 April 2018 - 19:54

    Melle:

    Supergaaf weer Laura :) je zou inderdaad bijna vergeten dat je ook nog naar school gaat ;)

  • 15 April 2018 - 20:18

    Wee:

    Was gezellig dit weekend. Geniet de 2e periode net zo veel als je van de 1ste hebt gedaan!

  • 26 April 2018 - 10:48

    Joleen:

    Wat ontzettend leuk weer om te lezen en wat maak je veel mee! Denk je nog wel eens aan hoe spannend je het vond van tevoren? Ik lees dat het 100% meevalt. Geweldig! Hier heb je je hele leven wat aan al is het alleen al de vriendschappen in het buitenland. Je hebt de smaak te pakken gekregen, dat merk ik ook. Leuk hoor;) Wij gaan zo naar Zwolle. Gerty, oma en ik gaan kijken of we mijn trouwrok af kunnen maken en Ger en Leonard gaan het dak op om dat schoon te spuiten. Ik wacht nu op Ger want we moeten zo weg en hij moest nog iets met de auto doen. Hij houdt het vaak spannend tot op het laatste moment! We hebben om 12 uur met Leonard afgesproken om onze ceremonie door te nemen. Het komt steeds dichterbij! Nog 12 weken vanaf zaterdag. Jippie. Nou, je hoort volgende week wel meer. Ik vermoed dat we om een uur of 6 in Roskilde zijn, op 30 april, maar dat hoor je die dag nog wel als we vertrekken en wanneer we halverwege zijn of zo. Dikke kus en tot gauw! liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Roskilde

Laura

Het leven in Denemarken, Roskilde (spreek uit als: Roskiele). Het volgen van een minor aan University Absalon, het ontmoeten van nieuwe mensen en avonturen beleven Trekroner Forskerpark 1, room 52 - 4000 Roskilde, Denmark

Actief sinds 28 Jan. 2018
Verslag gelezen: 499
Totaal aantal bezoekers 7051

Voorgaande reizen:

28 Januari 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: