Begonnen aan de vierde week - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Laura Dost - WaarBenJij.nu Begonnen aan de vierde week - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Laura Dost - WaarBenJij.nu

Begonnen aan de vierde week

Blijf op de hoogte en volg Laura

20 Februari 2018 | Denemarken, Roskilde

Hej lieve lezers,

Gisteren had ik al een blog gemaakt, lekker uitgebreid omdat ik gewoon veel te vertellen had! Helaas had ik slecht karma gister, is m'n blog verwijdert en vloekte ik alles bij elkaar. Want een ding kan ik je wel vertellen: een keer een blog schrijven is leuk, de tweede keer hetzelfde verhaal voelt toch anders.

Anyway..... lets start again!
Het gaat me niet lukken om jullie iedere week een update te geven, dus sporadisch zien jullie iets verschijnen :) In de tussentijd kan je me altijd appen/bellen!

De eerste maandag van de maand begint mijn school met een ochtend ensemble. Er wordt in de grote hal, met piano gezongen. Hiervoor hebben wij in de les geoefend met het nummer: with a little help from my friends - Paul McCartney
Het was een leuke ervaring om dit samen te doen met de studenten, daarnaast zingen ze ook een Deens lied (met kleine stukken Engels) wat betekent dat wij voornamelijk lachen en luisteren & bij de Engelse stukken meezingen. Die Deense taal blijft raar hoor!

De afgelopen weken heb ik veel les gehad in muziek. Hoe breng je dit over naar kinderen, hoe leer je kinderen een lied aan, wat voor lied en hoe gebruik je instrumenten. Ik ben zoals sommigen van jullie weten nogal amuzikaal. Dus voor mij een uitdaging om überhaupt de goede toon te zingen en ondertussen nog klappen en geluiden maken met je voeten. Lees: vier dingen tegelijk doen, dat kan Laura niet.

Maar ik vond het wel leuk, want naast de praktijklessen krijg ik ook theorie erover. Ik krijg inzicht in wat en waarom bepaalde dingen belangrijk zijn. Een woord heb ik onthouden: heart beat. Mijn docente heeft verteld dat dit bet belangrijkste is om te behouden gedurende een lied want op deze manier kan niemand een ander tempo aannemen. Het zegt jullie niet veel, maar wij werden ermee plat gegooid! Soms doen we echt heel kinderachtige spellen, liedjes en dansjes. Waar ik me echt voor zou schamen, doe ik hier lachend. Je stapt echt uit je comfortzone en dat voelt goed. Uiteindelijk zit er achter elke activiteit, lied, spel, iets een goed onderbouwd verhaal.

Ook heb ik onder andere gespeeld op conga drums, ik voeg een foto toe aan het verhaal dan snap je wat het is. Echt cool! Als kleine kinderen hebben we ons vermaakt, we konden uiteindelijk liedjes spelen aka op de maat trommelen.

Ik heb ook mijn eerste field visit gehad op een Kinderdagverblijf. Bornehuset Freja. Hier komen kinderen op de nursery crèche (0,5-3 jaar) en op de kindergarden (3-6 jaar). Kinderen gaan hier vanaf 6 jaar naar school en dat is anders dan in Nederland! Ik heb veel indrukken gehad op dit kinderdagverblijf. We kwamen voor een observatie en met name een vergelijking met het thuisland. Ik was samen met twee anderen meiden: uit Finland en Engeland. Ook wij hadden verschil in wat we 'normaal' vonden. Er liepen ongeveer 74 kinderen in totaal rond, het was dan ook echt groot. Het kinderdagverblijf heeft ook deze insteek: gebouwd als een groot huis.
Er zijn twee dingen die mij erg opvallen, nou eigenlijk 3..
1. Sommige kinderen zijn zo ontzettend schattig, die wil je meenemen naar huis!
2. De jonge kinderen doen hun middag dutjes buiten in een slaapbak-bed (zie foto's).
3. De kinderen krijgen hun eten verzorgd door een kok op de school. Zij maakt voor alle kinderen en pedagogen ontbijt, lunch en tussendoortjes. Ik keek m'n ogen uit! Een heel gevarieerd menu, bijna alles wat een kind niet zou eten (kijkend naar Nederland), eten de kinderen hier alles wat de 'pot' schaft. 90% is ook nog biologisch en de kinderen helpen soms met het bereiden! Ik ben onder de indruk en ben van mening dat de Nederlandse ouders en pedagogen hier echt nog van kunnen leren.

Ik ben met een aantal uit mijn klas ook naar het Ragnarock museum geweest in Roskilde. Een heel interessant museum over de muziek geschiedenis van Denemarken! Geen saai museum, maar een dikke disco in de lift. Of een hele groot draaiplaat waar je op kan liggen en een lied kan raden. Of een wc, waar geluid uit komt. En nog veel meer. Het was erg interactief en oprecht interessante weetjes te weten gekomen!

Het afgelopen weekend had ik op vrijdag een semester start up party. Als klas vonden we dat we erheen moesten. Het begon al om 18:00 (?????) uur en eindigde om 00:00! Nou ten eerste, in Nederland zou een schoolfeest dus niet beginnen om 18:00 uur. Maar je moest binnen zijn voor 20:00 uur, hoe laat kwam de ALECE klas binnen? Juist 19:50.

Het was een feest waar ik van tevoren weinig van verwachte, maar het had echt een high school feest- effect! Het was erg gezellig en het fijne was; binnen 10 stappen waren we thuis (aangezien school aan de overkant van mijn studenten complex is).

Afgelopen zaterdag hadden we met school een uitje naar het Kathedraal in Roskilde en het Vikingmuseum. Het Kathedraal was heel mooi om te zien en ook indrukwekkend. De geschiedenis gaat echt eeuwen terug, ik heb veel kerken/kathedralen gezien in mijn leven maar op de een of andere manier vond ik dit een van de interessantste. Wellicht omdat het mijn woonplaats is momenteel. Daarnaast hebben de Denen een hele geschiedenis rondom Vikingen. Waar ik eigenlijk niks vanaf wist, ik dacht telkens: waarom hoor ik zoveel over Vikingen? Nu begrijp ik dat eindelijk.. Alhoewel ik wel eerlijk moet zijn deze geschiedenis is niet aan mij besteed, ik vind het ontstaan van de Vikingen en de manier waarop zij een boot bouwden heel tof. Maar de geschiedenis zelf, de mensen en wat zij deden zijn niet echt aan mij besteed.

Zondag ben ik naar Kopenhagen geweest met twee Oostenrijkse meiden uit mijn klas. We gingen naar het meest toeristische plekje in Kopenhagen denk ik: Nyhavn. De huisjes met kleurtjes en het water. In de foto's zie je dit terug, ik denk dat iedereen het wel herkend!
Het was erg tof en een gezellige middag! Kopenhagen heeft nog zoveel meer te bieden, het is een grote levendige staat waar je veel kunt zien/leren.

Al met al heb ik een leuke tijd hier, mis ik stiekem Nederland en de mensen ook wel! Maar zou ik dit voor geen goud willen hebben missen. Het idee dat dit na (nu nog) 4 maanden nooit meer is zoals het nu is, is gek! Ik heb nu al zoveel leuke & interessant mensen ontmoet. Dingen geleerd die ik Nederland niet zou leren! Mezelf nog meer tegen gekomen dan dat ik al was op kamers in Groningen.

P.s. Stiekem vlieg ik aankomende vrijdag naar Nederland, Eindhoven. Om die dag in de auto te hoppen en naar Oostenrijk te rijden! Ik heb dit met school kunnen regelen (heel flexibel zijn ze met Erasmus studenten, gelukkig) en kan ik dus toch op wintersport wat eigenlijk ook een beetje mijn tweede thuis is!


Nou dit was me toch weer een update! Ik hoop dat ik niemand verveeld heb!

P.p.s. Stuur je mij nog post? (kaartjes, iets leuks?) We willen vooral Kip Tandoori pakken trouwens. Ze kennen hier vrij weinig variatie en ik en de Nederlandse meiden houden van Kip Tandoori!

Laura Dost
Trekronerforskerpark 1 - room: 52
4000 Roskilde

Liefs van mij!



  • 20 Februari 2018 - 22:07

    Wijnand:

    Leuk verslag Lau. Hoop dat het niet te lang duurt voor de volgende. Veel plezier op wintersport!

  • 21 Februari 2018 - 12:03

    Gerty:

    Mij heb je absoluut niet verveeld hoor. Ben jaloers op wat je allemaal meemaakt. Muziek is vo9ral zo leuk om met kinderen te doen. Muziek verbindt. Veel plezier! Liefs, Gerty

  • 25 Februari 2018 - 15:31

    Joleen:

    JE VERVEELT ONS NIET!!!!!
    Integend eel!
    Wat maak jij geweldige dingen mee. Ik denk dat je je hier in Groningen ook maar moet laten interviewen voor het DAGBLAD. Je hebt gelijk: hier kunnen heel veel pedagogen wat van leren!

    Ger en ik zijn van plan een paar dagen, of weekje, die kant uit te komen waarschijnlijk de eerste week van mei. Laat je even weten wat je denkt dat jou uitkomt? Of gewoon wat het handigste is voor ons?
    Heel veel liefs en geniet geniet geniet ( alhoewel je dat nu natuurlijk op de ski's doet;)

  • 25 Februari 2018 - 17:29

    Sietse:

    Superleuk verhaal weer. Die kathedraal en het museum zijn echt fantastisch he

  • 26 Februari 2018 - 11:47

    Melle:

    Gaaf om te lezen weer hoor! Maar nog gaver om te doen natuurlijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Roskilde

Laura

Het leven in Denemarken, Roskilde (spreek uit als: Roskiele). Het volgen van een minor aan University Absalon, het ontmoeten van nieuwe mensen en avonturen beleven Trekroner Forskerpark 1, room 52 - 4000 Roskilde, Denmark

Actief sinds 28 Jan. 2018
Verslag gelezen: 739
Totaal aantal bezoekers 7045

Voorgaande reizen:

28 Januari 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: